vrijdag 22 februari 2013

"Hetzelfde in een nieuw jasje"

Maasbever - oktober 2012
Tuincentrum Boers opening

Vrijdag 26 oktober 2012 is het nieuwe tuincentrum van Peter en Marjan Boers geopend in Maasdijk. Een hoogtepunt waar veel vaste klanten al maanden met spanning op wachten.
De bouw van een nieuw tuincentrum werd noodzakelijk door de steeds vaker voorkomende wateroverlast van regen, hagel en sneeuw. Zo ontstond de droom een nieuw tuincentrum neer te zetten. Deze droom is nu uitgekomen. “We zijn uitgegaan van het oude concept, ‘hetzelfde in een nieuw jasje’ als het ware. In het afgelopen jaar hebben we zeker dertig tuincentra bezocht, soms wel acht per dag, om ideeën op te doen. We hebben alle goede en leuke ideeën die we tegenkwamen gebruikt om ons tuincentrum op deze manier te bouwen. Alles is op gevoel gedaan. Onze gouden regel; als het niet goed voelt, doen we het gewoon niet”, geeft Marjan aan, “We willen als de tijd daar is het oude deel òòk vernieuwen, maar doordat we het nu in twee delen doen, kunnen we gewoon open blijven voor onze klanten.”

Op 16-jarige leeftijd ontmoetten Peter en Marjan elkaar op dansles. Het bleek een perfecte match die veel mooie dingen heeft voortgebracht, waaronder 3 kinderen en een mooi familiebedrijf. “Ik wilde vroeger een eigen kado/bloemenwinkeltje of etaleuse worden, dit heb ik kunnen combineren in een groot ‘winkeltje’ dus wat wil je nog meer?”, zegt Marjan met een trotse glimlach, “Ik koop de sfeerartikelen samen met Peter in en zet alles samen met enkele medewerksters op een leuke manier in de winkel. 27 Jaar geleden stonden er twee planken met kerstspulletjes, nu zijn dit een aantal afdelingen”.

“In de volksmond wordt dit tuincentrum “Boersie” genoemd, wij denken dat dit komt, omdat mijn vader een klein mannetje was of omdat ons tuincentrum toen heel klein was”, geeft Peter aan, “we vinden het jammer dat mijn ouders dit niet meer hebben mogen meemaken”.

De vader van Peter, Rien Boers uit De Lier kocht in de jaren 50 in Maasdijk een tuinbouwbedrijf. Volgens hem was er op dit tuinbouwbedrijf langs de Maasdijk erg goede grond. Rien kweekte kamerplanten, die moeders voor een deel vanuit de schuur verkocht om een centje bij te verdienen. Het begon met alleen plantjes, toen een potje eromheen en zo groeide het langzaam uit van winkeltje naar tuincentrum. Terwijl hij op school het bloemsierkunstvak leerde, moest hij van zijn vader het vak in de praktijk eerst bij een ander gaan leren. Hij werkte in Wateringen voor ruim een jaar. “Nadat mijn vader een liesbreuk had opgelopen, zei ie, kom nou maar weer terug”, zegt Peter lachend, “dus ben ik begonnen in de winkel en ging intussen naar school om verder te leren in de bloemsierkunst”. Peter had altijd al een voorkeur voor planten en leerde tijdens zijn huwelijk verder voor het hoveniersvak. Zes dagen werken en drie avonden naar school.

Ze hebben een leuk team opgebouwd in de loop der jaren. Naast een gezonde dosis werklust, zijn de medewerkers ook geselecteerd op hun omgang met mensen. Er wordt nu gewerkt met 18 mensen. Peter en Marjan zijn zich ervan bewust dat hun medewerkers een grote bijdrage leveren aan de sfeer in de winkel. Zonder hen zouden wij ons bedrijf ook niet draaiende kunnen houden. Wekelijks vragen mensen of er nog een baan beschikbaar is, blijkbaar is dit tuincentrum een aantrekkelijke werkgever. Voorlopig zijn er echter geen vacatures.

Waarom is en wordt dit tuincentrum anders dan veel andere tuincentra? “We vinden het belangrijk dat de gemoedelijke en persoonlijke sfeer blijft, dit was een absolute voorwaarde voor ons. Ook vinden we een ruime sortering tegen een scherpe prijs belangrijk, omdat we hierdoor een tevreden klantenkring hebben opgebouwd. We zouden deze uitdaging ook niet zijn aangegaan als we de calculatiefactor zouden moeten verhogen, dit is juist voor een belangrijk deel ons succes”, legt Peter uit.

Tuincentrum Boers heeft een grote vaste klantenkring uit de wijde omtrek. “We hebben klanten die elke week komen, omdat dit bij hen een vast onderdeel is van hun agenda. Wat aanspreekt blijkt; de gemoedelijkheid, gezelligheid, een stukje ontspanning en elke keer nieuwe spullen dus elke week weer wat anders”, zegt Marjan.

Er wordt nog dikwijls gevraagd om snijbloemen of bloemwerk, maar hier zijn ze zo’n 10 jaar geleden mee gestopt. Dit is te arbeidsintensief om op een goede manier te doen. En tevreden klanten is een belangrijke doelstelling. Waar ook veel om gevraagd is, is een gezellige koffiehoek. Dit past wel binnen het concept dus deze komt er.

 “Elke avond na werktijd, lopen we een rondje door ons nieuwe tuincentrum, vaak samen met de kinderen en genieten we ervan. Het voelt voor ons al helemaal vertrouwd. We hopen dat de klanten straks ditzelfde gevoel hebben”, sluit Marjan af.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten