Tuincentrum Boers opening
Vrijdag 26 oktober 2012 is het
nieuwe tuincentrum van Peter en Marjan Boers geopend in Maasdijk. Een
hoogtepunt waar veel vaste klanten al maanden met spanning op wachten.

Op
16-jarige leeftijd ontmoetten Peter en Marjan elkaar op dansles. Het bleek een
perfecte match die veel mooie dingen heeft voortgebracht, waaronder 3 kinderen
en een mooi familiebedrijf. “Ik wilde vroeger een eigen kado/bloemenwinkeltje
of etaleuse worden, dit heb ik kunnen combineren in een groot ‘winkeltje’ dus
wat wil je nog meer?”, zegt Marjan met een trotse glimlach, “Ik koop de
sfeerartikelen samen met Peter in en zet alles samen met enkele medewerksters
op een leuke manier in de winkel. 27 Jaar geleden stonden er twee planken met
kerstspulletjes, nu zijn dit een aantal afdelingen”.
“In
de volksmond wordt dit tuincentrum “Boersie” genoemd, wij denken dat dit komt,
omdat mijn vader een klein mannetje was of omdat ons tuincentrum toen heel
klein was”, geeft Peter aan, “we vinden het jammer dat mijn ouders dit niet
meer hebben mogen meemaken”.
De
vader van Peter, Rien Boers uit De Lier kocht in de jaren 50 in Maasdijk een
tuinbouwbedrijf. Volgens hem was er op dit tuinbouwbedrijf langs de Maasdijk
erg goede grond. Rien kweekte kamerplanten, die moeders voor een deel vanuit de
schuur verkocht om een centje bij te verdienen. Het begon met alleen plantjes,
toen een potje eromheen en zo groeide het langzaam uit van winkeltje naar tuincentrum.
Terwijl hij op school het bloemsierkunstvak leerde, moest hij van zijn vader
het vak in de praktijk eerst bij een ander gaan leren. Hij werkte in Wateringen
voor ruim een jaar. “Nadat mijn vader een liesbreuk had opgelopen, zei ie, kom
nou maar weer terug”, zegt Peter lachend, “dus ben ik begonnen in de winkel en
ging intussen naar school om verder te leren in de bloemsierkunst”. Peter had
altijd al een voorkeur voor planten en leerde tijdens zijn huwelijk verder voor
het hoveniersvak. Zes dagen werken en drie avonden naar school.
Ze
hebben een leuk team opgebouwd in de loop der jaren. Naast een gezonde dosis
werklust, zijn de medewerkers ook geselecteerd op hun omgang met mensen. Er
wordt nu gewerkt met 18 mensen. Peter en Marjan zijn zich ervan bewust dat hun
medewerkers een grote bijdrage leveren aan de sfeer in de winkel. Zonder hen
zouden wij ons bedrijf ook niet draaiende kunnen houden. Wekelijks vragen
mensen of er nog een baan beschikbaar is, blijkbaar is dit tuincentrum een
aantrekkelijke werkgever. Voorlopig zijn er echter geen vacatures.
Waarom
is en wordt dit tuincentrum anders dan veel andere tuincentra? “We vinden het
belangrijk dat de gemoedelijke en persoonlijke sfeer blijft, dit was een
absolute voorwaarde voor ons. Ook vinden we een ruime sortering tegen een
scherpe prijs belangrijk, omdat we hierdoor een tevreden klantenkring hebben
opgebouwd. We zouden deze uitdaging ook niet zijn aangegaan als we de
calculatiefactor zouden moeten verhogen, dit is juist voor een belangrijk deel
ons succes”, legt Peter uit.
Tuincentrum
Boers heeft een grote vaste klantenkring uit de wijde omtrek. “We hebben
klanten die elke week komen, omdat dit bij hen een vast onderdeel is van hun
agenda. Wat aanspreekt blijkt; de gemoedelijkheid, gezelligheid, een stukje
ontspanning en elke keer nieuwe spullen dus elke week weer wat anders”, zegt
Marjan.
Er
wordt nog dikwijls gevraagd om snijbloemen of bloemwerk, maar hier zijn ze zo’n
10 jaar geleden mee gestopt. Dit is te arbeidsintensief om op een goede manier
te doen. En tevreden klanten is een belangrijke doelstelling. Waar ook veel om
gevraagd is, is een gezellige koffiehoek. Dit past wel binnen het concept dus
deze komt er.
“Elke avond na werktijd, lopen we een rondje
door ons nieuwe tuincentrum, vaak samen met de kinderen en genieten we ervan.
Het voelt voor ons al helemaal vertrouwd. We hopen dat de klanten straks
ditzelfde gevoel hebben”, sluit Marjan af.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten