vrijdag 17 januari 2014

Het was geen makkelijke stap, een zekerheid loslaten en een onzekerheid aangaan, maar ik ben heel blij dat ik hem gemaakt heb!

Maurice van den Berg is een creatieve Maasdijker van 36 jaar. “Moop” zoals hij ook genoemd wordt in de Maasdijkse volksmond. De precieze verklaring voor zijn bijnaam, heeft hij niet. Zoiets ontstaat spontaan. Hij heeft zelfs z’n bedrijfsnaam hierop gebaseerd; ‘Moop’s art’ klonk wel lekker…
Maurice is begonnen als banketbakker, wat hij 14 jaar heeft gedaan. Hier werd natuurlijk ook de nodige creativiteit van hem verwacht, echter dit gaf niet de voldoening die hij zocht. “Na jaren in de familievoetsporen te hebben gelopen, heb ik toch de sprong gewaagd iets te gaan doen, wat beter bij me paste als persoon. Het was geen makkelijke stap, een zekerheid loslaten en een onzekerheid aangaan, maar ik ben heel blij dat ik hem gemaakt heb”, vertelt Maurice. In de eerste instantie, wilde hij ontwikkelingswerk gaan doen; een bakkerij opstarten in Haïti en de plaatselijke bevolking helpen. Dit liep anders dan gedacht, hij kwam in de scherming terecht voor 6 maanden "Dat was inderdaad iets heel anders. Daarna ben ik, nu 8 jaar geleden, bij een schilder gaan werken waar ik de kneepjes van het vak heb geleerd", vertelt Maurice. Hij is begonnen als huisschilder/behanger/spuiter om daarnaast zijn passie “decoratie schilderen” uit te bouwen. Dit past hem heel goed. “Ik ervaar dat ik steeds meer naamsbekendheid krijg op het gebied van de creatieve schilderkunst, dit betekent automatisch meer opdrachten. Dit is super!. Ik heb al zo’n 300 muurschilderingen gemaakt. Kijk zelf eens www.moopsart.nl. Heel uiteenlopende thema’s, ondergronden, ruimten en gebouwen. Dat maakt het juist zo leuk!” vertelt Maurice trots.

Voorbeelden van openbare werken zijn; de muurschilderingen op het schoolplein van basisschool de Schakel die door de kinderen zelf zijn ontworpen en door Maurice uitgewerkt zijn, de gevelschildering op het pand van slagerij van Strien en nu is hij bezig met een grote muurschildering bij het zorgcentrum Pieter van Foreest.

Waar hij zelf heel trots op is, is een doek van 2 x 3 meter met hierop allerlei Bijbelse taferelen, dit is echter een privéstuk van de eigenaar. “Ik heb dit ontwerp samen met de opdrachtgever uitgewerkt. Alleen het uitdenken van de afbeeldingen heeft al uren gekost, maar dit zijn juist voor mij de “krenten uit de pap’. Ik vind het geweldig om over het geloof te praten en de Bijbel in beelden weer te geven. Ik ben drie maanden met deze mooie opdracht bezig geweest. Alles wat beschreven is in de Bijbel, geeft ons nog steeds houvast in het hedendaagse leven, echter een goede vertaling van toen naar nu ontbreekt veelal. Hierdoor is het voor mensen moeilijk te begrijpen wat het ze kan geven. Ik geef ook weleens presentaties over dit schilderij. Hierin leg ik uit wat alle symboliek achter het verhaal betekent en je ziet dat mensen hierdoor enthousiast worden en na gaan denken over de invulling en betekenis van hun eigen leven. Dit zijn mooie momenten.”, vertelt Maurice.
 
Maurice vindt het belangrijk zijn medemens te helpen waar hij kan. Hij heeft o.a. samen met zijn vrouw Els de actie  “Race voor een Wees” opgezet. Hiermee zamelt hij geld in om een weeshuis te bouwen in Indonesië. “We zetten ons met veel enthousiasme in voor dit project, omdat we iets met dit land hebben. De roots van mijn vrouw ligt in dit mooie land. En bovendien is Jezus ”mijn grote voorbeeld” en hij vindt het belangrijk dat wij naar hulpbehoevende mensen om zien.  We willen graag kinderen blijvend helpen. En met succes! De bouw van het weeshuis is in volle gang en zal plek bieden aan zo’n 120 kansarme kinderen. Meer info: www.racevooreenwees.nl. We hopen hierdoor deze kinderen een hoop- en liefdevolle toekomst te geven’, sluit Maurice af.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten