woensdag 30 maart 2016

Een veulen als verrassing!

In de nacht van vrijdag op zaterdag jl. werd in de Hoekse polder ter hoogte van Maasdijk een onverwacht veulentje geboren in het weiland, met die nacht nog eens een stevige nachtvorst.

Het veulentje bleek een complete verrassing voor de eigenaar. “April 2015 zijn onze pony’s naar een nieuw weiland verhuisd. We hebben twee Shetlandpony’s en een Welsh-pony. Het was de bedoeling dat er geen hengsten op die dijk liepen, was de afspraak met een andere paardeneigenaar. Maar dit is dus niet volgens afspraak gegaan…. Want nu hebben we een veulentje! Rainbow (de kersverse moeder) heeft tot op het laatste moment nog gereden met m’n dochter. We hebben nooit wat gezien of gemerkt. Gelukkig is alles goed gegaan, want er had veel mis kunnen gaan. Geluk bij een ongelukje, zullen we maar zeggen. We hopen dat het zo goed blijft gaan.”, vertelt Leo Vellekoop uit Maasdijk.

Moeder en dochter (die inmiddels de naam Twinkel heeft gekregen) maken het gelukkig heel goed. “Moeder Rainbow is vorig jaar nog erg ziek geweest, waarbij we dachten dat zij het niet zou halen. Gelukkig is zij er met medicijnen bovenop gekomen. Ook toen wisten we natuurlijk niet dat ze drachtig was. Nooit geen moment aan gedacht….”

“Ik kwam ’s-ochtends met pappa bij de pony’s om hooi te halen voor de andere dieren, toen ik wat raars op de grond zag liggen. Ik dacht dat het een dood beest was, maar het was de nageboorte, maar zoiets had ik nog nooit gezien natuurlijk. Toen zag ik Rainbow en achter hem, kwam een veulentje tevoorschijn. Mijn eerste reactie was; ‘WTF is dit? Ik kon het niet geloven en snapte er helemaal niks van. Ik wilde er altijd graag een grotere pony bij, maar dan moest pappa eerst de lotto winnen, zei hij altijd. En nu heb ik er lekker toch één bij!, vertelt Barri Vellekoop (12), “We hebben nu een schema gemaakt om ze bij te voeren en buiten te laten lopen met m’n vriendin Naomi met wie ik de paarden altijd verzorg. We zijn heel erg blij.”

Rainbow en Twinkel mogen elke dag een paar uurtjes buiten lopen als het mooi weer is. Verder staan ze voorlopig binnen. Als ze buiten lopen, zijn ze te bewonderen als je langs het nieuwe fietspad rijdt naar Maassluis, het weiland wat in een hoefijzervorm tegen de treinrails aan ligt.

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten